Az easyJet diszkont légitársaság 154 millió fontos adózás előtti eredményt ért el a szeptemberrel zárult üzleti évben. Ez majdnem háromszorosa az előző évi 54.7 milliónak, és kissé meghaladta a 100-150 millió fontos várakozásokat is. Az egy ülőhelyre jutó teljes árbevétel 5,1%-kal nőtt, ennek oka az előző év erőteljes növekedése, melyet az easyJet-hálózat ereje és a kedvező fogyasztói kereslet tett lehetővé. A bevétel 11,5 százalékkal 2,973 milliárd fontra nőtt 2,667 milliárdról. Az utaslétszám 7,9%-kal 48,8 millióra, a kihasználtság 1,5 százalékponttal 87,0%-ra nőtt. „Az easyJet által nyújtott pénzügyi teljesítmény a nehéz gazdasági körülmények ellenére a vállalat üzleti modelljének erejét bizonyítja.” A 2010. szeptember 30-ával végződött év eredményei Továbbra is meggyőző üzleti teljesítmény és készpénztermelő képesség Gyors áttekintés 2010 2009 Változás Teljes árbevétel (millió GBP) 2973,1 2666,8 +11,5% Adózás előtti eredmény – beszámoló szerint (millió GBP) 154,0 54,7 +181,5% Adózás előtti eredmény – egyszeri tételek nélkül (millió GBP)1 188,3 43,7 +330,9% Árbevétel-arányos jövedelmezőség – egyszeri tételek nélkül (%) 1 6,3 1,6 +4,7ppt Sajáttőke-arányos megtérülés (%) 8,6 5,5 +3,1ppt Lekötött tőke megtérülése (ROCE) (%)2 8,8 4,0 +4,8ppt Egy részvényre jutó eredmény, korrigálatlan (penny) 28,4p 16,9p +68,0% Fontosabb pénzügyi adatok: Az üzleti tevékenység és a tőkeszerkezet áttekintése: 1: Az egyszeri tételek nélküli adatok nem tartalmazzák a vulkáni hamuhoz kapcsolódó 27,3 millió GBP költségeket, az A321-es repülőgépek 2010-es kivonása során keletkezett 7,0 millió GBP veszteséget és az A321-es repülőgépek 2009-es értékesítése során keletkezett 11,0 millió GBP nyereséget. 2: A tőkemegtérülés kiszámítási módja: a normalizált, adózás utáni üzemi nyereséget osztjuk az átlagos nettó adósságállomány és az átlagos sajáttőke összegével. Carolyn McCall, az easyJet vezérigazgatója így értékelte a közzétett adatokat: „Az easyJet által nyújtott pénzügyi teljesítmény a nehéz gazdasági körülmények ellenére a vállalat üzleti modelljének erejét bizonyítja. Szeretném megköszönni az easyJet minden dolgozójának, hogy a légi közlekedés számára igen nehéz elmúlt évben is odaadóan és keményen dolgozott. Négy hónapja vagyok az easyJetnél, és mostanra áttekintettem a vállalat üzleti- és tőkeszerkezetét. Stratégiánk az easyJet hálózatának erősségeire épít; a vakációs és üzleti utazókat a legjobb értéket képviselő áron a legkényelmesebb repülőterekre szállító járatokkal igyekszik majd megnyerni magának. Az easyJet kedvező helyzetben van ahhoz, hogy kihasználja az európai rövid távú légi közlekedésben továbbra is kínálkozó, jövedelmező növekedési lehetőségeket. Mindez a jövedelmezőségnek az új költségcsökkentési és bevételszerzési lehetőségeket feltáró növelésével párosulva azt eredményezi, hogy az easyJetnél az elmúlt évekhez hasonlóan a jövőben sem törik meg az üzemi készpénztermelés lendülete.” Üzleti áttekintés A piaci helyzet Kedvezőnek ítéljük a piaci részesedése növelésével kapcsolatban az easyJet előtt álló lehetőségeket, mivel a charterjáratok piaca tovább hanyatlik, a gyengébb rövid távú légi szállítók megszorításokat vezetnek be vagy csődbe mennek, ráadásul egyre újabb infrastrukturális kapacitások válnak elérhetővé. Az olcsó légitársaságok penetrációja egész Európában növekvőben van, miközben több fontos piacunkon, pl. Franciaországban, Svájcban, Olaszországban, Hollandiában és Portugáliában már az 50%-ot is eléri a penetrációjuk, csakúgy, mint az Egyesült Királyságban és Spanyolországban. Az európai rövid távú légiközlekedési piac utaslétszáma a várakozások szerint továbbra is évi 3-4%-kal nő; a növekedés többségét az ún. „point to point” (átszállás és csatlakozó járat igénybe vétele nélkül utazó) üzletemberek és a szabadidős utazók generálják. Jelenleg az európai rövid távú légiközlekedés piacán mintegy 200 légitársaság verseng az utasokért. Az öt legnagyobb – köztük az easyJet – rendelkezik az ülőhelyek mintegy 60%-ával, a fennmaradó 40% piaca rendkívül fragmentált. Az elmúlt húsz évben jegyzett növekedés éves átlaga 4,5% volt. Az európai rövid távú légiközlekedés teljes kapacitása tavaly 4,2%-kal bővült. Az easyJet az egyetlen páneurópai rövid távú légitársaság; jelentős pozíciókkal rendelkezik a legnagyobb repülőtereken és a száz legforgalmasabb útvonalon mért jelenléte alapján hálózata az első helyen áll az európai rövid távú légiközlekedési piacon. Hálózatunk nem csupán azt teszi lehetővé, hogy az easyJet szállítsa a szabadidős utasok jelentős részét, hanem azt is, hogy tovább növelje részesedését a jelenleg évi 18 milliárd GBP forgalmat bonyolító rövid távú európai légiközlekedési piacon. Bár az európai rövid távú légiközlekedési piac további bővülésére számítunk, az ágazat egyértelműen ciklikus jellegű, és a nyereséges növekedés lehetősége koránt sem lineáris. Ezért a rugalmas flottatervezés kulcsszerepet játszik abban, hogy meg tudjuk ragadni a kínálkozó stratégiai lehetőségeket, ugyanakkor a kapacitásunkat ne kössük le a gazdaságtalan piacokon. Ennek megfelelően az easyJet csakis rugalmas, a kínálkozó lehetőségek és a gazdasági körülmények figyelembe vételét lehetővé tevő flottatervezési módszereket alkalmaz. Üzleti modellünk és jövőképünk Az easyJet jövőképének meghatározó eleme, hogy „narancssárgára fesse Európát”. Ezt az alábbiak útján kívánjuk elérni: Az easyJetnek többféle lehetősége is van a jövedelmezőség javítására: Európa kontinentális része Részesedésünk növelése svájci, franciaországi és olaszországi helyi kapacitásunk bővítése révén Svájcban három új repülőgépet állítottunk forgalomba, az ülőhelyek számát ezzel 12%-kal növeltük. Növeltük a járatsűrűséget például a Genf-London Gatwick, -Párizs Orly és -Barcelona vonalakon. Genfben forgalomba helyeztünk egy A320-as gépet is, mellyel távolabbi úti célok, pl. Sharm El Sheikh is elérhetővé váltak. Az easyJet kapacitásbővítésre használta ki azt, hogy a Ryanair kivonult Baselből. Franciaország nagyon vonzó befektetési lehetőségeket tartogat az easyJet számára, mivel itt az olcsó légitársaságok penetrációja mindössze fele az európai átlagnak, és az easyJet egyedülállóan kedvező növekedési alkalmat kínál, hogy úgy határoztunk, Franciaországban a helyi feltételekkel alkalmazzuk a személyzetet. Az easyJet ebben az évben 22%-kal növelte franciaországi kapacitását, miközben a piac mindössze 1%-kal bővült. Paris Orly repülőterén üzembe állítottuk a hetedik repülőgépünket is; a Paris Charles De Gaulle repülőtéren jelenleg tíz géppel vagyunk jelen. Lyonban háromra bővítettük a flottánkat, és kihasználjuk, hogy az Air France csökkentette a madridi és a barcelonai járatai kapacitását – a tél folyamán egy negyedik gépet is forgalomba helyezünk itt. Olaszországi kapacitásunk 16%-kal nőtt; a milánói Malpensa repülőtéren jelenleg 16 gépünk van – az easyJet innen nyolc új járatot indított és sűrítette az üzleti utasokat kiszolgáló római, madridi, barcelonai és amszterdami járatait. Részesedésünk növelése a németországi és spanyolországi belföldi járatok bővítésével Az easyJet Németországban folytatta kínálata súlypontjának áthelyezését. Növeltük a Berlinből Brüsszelbe, Koppenhágába és London Gatwickre induló fontos üzleti járatok kapacitását. Erősítettük skandináviai jelenlétünket is: immár 13 járatot indítunk a régióból. Madridi kapacitásunk az elmúlt időszakban 20%-kal nőtt, jelenleg nyolc gépünk van ott. A spanyol piacon továbbra is komoly konkurenciával kell megküzdenünk, a városok között és a tengerparti üdülőhelyekre indított járataink ennek ellenére jól teljesítenek. Portugália az easyJet fontos piaca, és ma már mi vagyunk az ország második legnagyobb légitársasága. Októberben bejelentettük, hogy 2011 telétől Lisszabonban is megkezdjük működésünket, ami spanyolországi forgalmunk további bővítését teszi majd lehetővé. Kilátások Európa gazdasági kilátásai továbbra is bizonytalanok, és a légiirányítók folytatódó sztrájkjai egyrészt megnehezítik a menetrendünk betartását, másrészt többletköltséget okoznak. Az easyJet hálózatának ereje és az a szándékunk, hogy utasainkat a lehető legkedvezőbb áron juttassuk el a legkényelmesebb repülőterekre, komoly garanciát jelent a jövőbeli sikerekre.