Egyre több áru-, illetve utasszállító repülőgépet reaktiválnak a légitársaságok, miután a válság szűk esztendeje után ismét beindult a növekedés az iparágban. A gépek eddig amerikai sivatagokban aludták "téli álmukat" - ott ugyanis a nagy távolság ellenére is olcsóbb fenntartani őket, mint Európában hangárokat bérelni számukra. Mfor.hu háttér.
A válság enyhültével sorra állítják vissza a forgalomba a légitársaságok azokat az áru- és utasszállító gépeket, amelyeket még tavaly küldtek kényszerpihenőre a krízis miatt bekövetkező drasztikus kereslet-visszaesés miatt.
Százával térnek vissza
Míg 2008 vége és 2009 vége között 29 százalékkal 2302-re nőtt a földön tartott masinák száma, addig idén megfordult a trend: júniusban például már több Boeing 747-est "élesztettek újra", mint amennyit parkoló pályára állítottak - az Ascend Worldwide iparági adatbank szerint erre utoljára 2009 januárjában volt példa.
A statisztikákból az is kiderül, hogy csak május és június között kétszáz repülőt szólított ismét magához a gazdája - ezek egynegyede olyan nagyméretű repülőgép, mint például a 747-es. Így cselekedett például a British Airways és a United Airways is, de a teherszállításban érdekelt vállalatok közül is többen duzzasztották fel ismét flottájukat.
Sivatagi pihenő 60 ezer dollárért
A gépek parkolóhelyéül az egyesült államokbeli Kalifornia, Nevada és Arizona sivatagai szolgálnak - érdekesség, hogy nem csak amerikai, de európai, ázsiai vagy éppen ausztrál cégek is előszeretettel hozzák ide ideiglenesen feleslegessé vált masináikat.
Ennek magyarázata egyszerű: a vállalatoknak még a nagy távolságok ellenére is jobban megéri ez a megoldás, mintha Európában bérelnének számukra hangárokat, mondta el az mfor.hu kérdésére Kasznár Péter, a DHL Global Forwarding légi szállítási igazgatója. A német logisztikai csoport egyébként szintén használja a sivatagbeli tárolókat.
Igaz, a gépek fenntartása még itt sem olcsó mulatság - a Financial Times Deutschland információi szerint például egy Boeing 747-es "parkolási díja" évi 60 ezer dollárra rúg az Arizonában található Pinal Airparkban.
Ezért az összegért cserébe a terület üzemeltetői működőképes állapotban tartják a masinákat: rendszeres időközönként beindítják a motorjaikat, tesznek velük egy kört a kifutópályán, a géptesten található réseket pedig egy speciális, fehér színű anyaggal, az úgynevezett spraylattel tömik be, hogy kivédjék a homok romboló hatását.
B52-esek a géptemetőben
Amelyik repülőről már lemondtak tulajdonosai, azok karbantartás híján előbb-utóbb pusztulásnak indulnak - nem véletlen, hogy sokan az "elfelejtett repülőgépek temető”-jének is hívják a sivatagi tárolókat. Sok masinából már kiszerelték és eladták a használható alkatrészeket, a megmaradt darabok pedig szanaszét hevernek a homokban.
Az amerikai sivatagokban egyébként nem csupán kereskedelmi, hanem nyugdíjazott katonai gépek is szép számmal találhatók - az arizonai Tucson mellett található Davis-Monthan bázison például jetek és propelleres gépek ezrei, egy arizonai bázison pedig B52-es bombázók, F4-es harci gépek és B1-es bombázók "pihennek”. A mára elavult technikájuk miatt ezeket valószínűleg már soha nem fogják reaktiválni, hanem (lásd a fenti videót) ócskavasként fejezik be pályafutásukat.