Algák segítségével előállított bioüzemanyagot tankolna repülőgépeibe a Qantas ausztrál légitársaság - írta szombaton a Kitekintő. A légitársaság egy San Franciscó-i biotechnológiai céggel kezdett együttműködésbe.
A San Franciscoban székelő Solazyme biotechnológiai vállalat bejelentette együttműködését a Qantas ausztrál légitársasággal. A Solazyme algák segítségével állít elő mezőgazdasági melléktermékekből bioüzemanyagot. Az együttműködés részeként a cégek Ausztráliában állítanák elő a Solajet nevű mikrobiológiai eredetű üzemanyagot, majd a Qantas próbára tenné üzleti szintű alkalmazhatóságát. "A Qantas vezető pozíciót alakít ki a légi közlekedésben a megújuló, fenntartható repülő üzemanyagok piacon való megjelenésének elősegítésével. Ezzel a szövetséggel szeretnénk a Solazyme technológiai platformját arra használni, hogy segítsük az ausztrál piac megújuló légiközlekedési üzemanyagokkal való ellátását." - mondta Jonathan Wolfson, a Solazyme ügyvezető igazgatója.
Különösen életképesnek látszik ez a kezdeményezés az elhanyagolható mennyiségű kőolajtartalékokkal rendelkező Ausztráliában, ahol a kontinensen belüli távolságok áthidalására, illetve a turisták beszállítására jelenleg évi hatmilliárd liter üzemanyagot használnak el. A becslések szerint hordónként nyolcvan dollárba kerülő bioüzemanyag, ekkora kereslet mellett mindenképpen versenyképes lehet.
Az algákkal előállított olajtermékek előnyei közé sorolják, hogy nagyobb átalakítások nélkül is alkalmazhatóak a jelenleg meglévő infrastruktúrában. Az egyéb bioüzemanyag előállítási technológiákhoz képest - mint például a kukoricából előállított bioetanol - az algák kisebb értékes területet, illetve vízmennyiséget használnak fel. A hagyományos fosszilis energiahordozókhoz képest 85 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával jár alkalmazásuk.
A Solazyme az elterjedtebb eljárásoktól eltérően - amelyeknél egy köztes, fotoszintézisen alapuló lépés szükséges - olyan genetikailag módosított algákat használ, melyek segítségével cukrokat közvetlenül olajokká képesek átalakítani, majd ezekből állítják elő a végterméket. Az utóbbi években a cég felívelő pályát futott be, ezt jellemzi, hogy 2010 közepén összesen ötvenkét millió dolláros befektetést könyvelhetett el a Morgan Stanleytől illetve a Chevrontól. Továbbá az amerikai haditengerészet ötvenhét hektós próbatételt vásárolt a vállalattól.