Egy félreeső budaörsi hangárban új életre kelt a legendás repülőgéptervező, idősebb Rubik Ernő egy rég elfeledett repülőgépe. Ha a Kánya megkapja az engedélyeket a Közlekedési Hatóságtól, akkor 41 év kihagyás után újra felemelkedhet a levegőbe.
A Kánya nevű repülőgépet idősebb Rubik Ernő tervezte a II. világháború közepén, 1943-ban. Ebből a típusból összesen kettő maradt meg, mindkettő a Közlekedési Múzeum tulajdona. Az egyik kiállítási darab, a másik pedig sokáig enyészett egy hangárban. A hazai sportrepülés nagy öregje, Révy László 12 évvel ezelőtt kapott először lehetőséget arra, hogy felújítsa a Kányát. A 7,5 méter hosszú gép farokrészét a saját Trabant Kombijával szállította haza, hogy az otthoni műhelyében elkezdje a felújítást. Először a beszivárgó kipufogógáz miatt lerakódott pakurától tisztította meg a gépet, utána azonban elfogyott a pénze, így néhány évre befagyott a munka.
A Kánya hamarosan újra szárnyalhat a Goldtimer Alapítvány és Budaörs önkormányzata segítségével. A Wittinghof Tamás polgármester vezette település 1,5 millió forintot adott, amivel a felújítás legnagyobb szponzora lett. A repülőgép ennek köszönhetően mostanra olyan állapotba került, hogy akár repülni is képes. Ehhez azonban még az kell, hogy a Közlekedési Hatóság megadja a szükséges engedélyeket. Ha ez megtörténik, akkor a legendás gép 41 év kihagyás után újra repülhet - írja a Gulliver utazik című blog.
A Kánya nevű gépet eredetileg katonai célokra szánták és futárgépnek használták volna. Az 1943-as tervekből azonban csak 1949-ben lett valóság, mert a háború néhány évre befagyasztotta a hazai repülőgépgyártást. A Kánya hadiképességeire ekkor már nem volt szükség, így már csak az 1949. május 18-án levegőbe emelkedő első példány kapott katonai lajstromjelet, az I-002-t. A többi vontatórepülőgép lett. A Kányából 8 polgári gép készült 1954-ig - olvasható a gulliverutazik.blog.hu-n.