Hardy Mihállyal, a Budapest Airport kommunikációs igazgatójával beszélgettünk a reptéren bevezetett szigorú ellenőrzésről és a motozásról.
A Budapest Airport elveszítette a „clean” vagyis a biztonságos besorolást. Az ICAO szervezet munkatársai által végzett tesztből kiderül, hogy egyszerűen becsempészhetőek fegyverek, vagy annak használható tárgyak. Milyen új biztonsági intézkedéseket foganatosítottak?
A biztonsági státuszunkat nem az ICAO, hanem az Európai Unió ellenőrizte. A technikai kifogások mibenlétéről nem áll módomban nyilatkozni, hiszen ez a repülés biztonságát igen kényesen érintő terület. Annyit azonban elárulhatok, hogy konkrét, kézzel fogható, technikai kifogása volt az EU-nak, ezeket a problémákat kellett kijavítanunk.
Minderre már augusztus elején a hatóságokkal közösen egy munkaprogramot fogadott el a Budapest Airport, augusztus végére már az új elvek szerint zajlanak a biztonsági ellenőrzések.
Azóta nyílt és rejtett teszteléssel is ellenőriztek bennünket a magyar hatóságok, részben pedig az EU helyszíni ellenőrei.
A hírek szerint kötelező testüregvizsgálatok és a minden részletre kiterjedő motozások miatt a repülőtéri dolgozók, köztük a biztonsági ellenőrök is panaszkodnak.
Nincs testüregvizsgálat, ilyet maximum a rendőrség vagy a Vám és Pénzügyőrség végezhetne, nekünk ez nem áll jogunkban és nem is volt még rá példa. A kifogások azért hangozhattak el bizonyos munkatársainktól, mert nehezen szokták meg azokat a szigorú biztonsági előírásokat, amelyeket az utasokkal szemben kénytelenek vagyunk foganatosítani.
Mit ért szigorúbb biztonsági ellenőrzés alatt?
Az ellenőrzés nem szigorúbb, hanem pontosan olyan, mint amit az EU az összes országa számára előír. Magában foglalja a teljes ruházat átvizsgálást is. Minderre azért volt szükség, mert tavaly december 25-én, Amszterdamban egy nigériai utas az alsónadrágjában robbanószert tudott felcsempészni a repülőgépre. A történtek óta valamennyi repülőtéren előírás, hogy a teljes testfelületet - így az intim zónák környékét is- meglehet motozni. Ezt az előírást mi szigorúan betartjuk, ám tapasztalatom szerint más EU országok repterei között nagy eltérés létezik ezen a téren.
Mennyire biztonságos a magyar reptér?
Jelen pillanatban az EU legbiztonságosabb reptere a Budapest Airport. Sokan azt hitték, ha visszanyerjük a „clean” besorolást, akkor van lehetőség a lazításra: ez nem így van. Velünk szemben nagyon keményen elvárják és be is tarttatják az EU szigorúbb ellenőrzési módszerét.
Jövő tavaszra megnyitjuk a kettes terminált, így több mint a duplájára nő az áteresztő kapacitásunk.
A reptér
A Ferihegyi nemzetközi repülőtér, melyet nemzetközileg Budapest - Ferihegy néven is ismernek (IATA: BUD, ICAO: LHBP) Budapest nemzetközi repülőtere, Magyarország öt nemzetközi repülőtere közül a legnagyobb és legismertebb. Számos nemzetközi repülőtérrel van forgalmi kapcsolatban nemcsak Európában, hanem ázsiai, észak-amerikai és közel-keleti országok repülőtereivel is. Elnevezését a városrész nevéből nyerte, ahol fekszik (Ferihegy). 2006 tavaszán felmerült, hogy Bartók Béláról nevezzék el, de ezt a Földrajzinév-bizottság nem támogatta.