Hirdetés

Hírek a repülés világából

A repüléssel kapcsolatos cikkek gyűjteménye 2010. november 21-től.

Friss topikok

Reklám

Hirdetés

A Boeing keddi bejelentése szerint csak az idei év harmadik negyedévében kerül sor az első Dreamliner szupergépek leszállítására. A modell kálváriája hosszú évek óta tart, hiszen a megépítés során több akadályba ütközött, az első próbarepülését pedig kifejezetten kínos incidens kísérte, mely kényszerleszállással végződött. Mfor.hu háttér.

A legutóbbi információk szerint az első Boeing 787 gépek leszállítását 2011 elejére ütemezték volna, de a cég tegnapi közleményében már az év harmadik negyedévét jelölte meg végső határidőként. Scott Fancher igazgató véleménye szerint ez már elegendő idő lesz arra, hogy a tavaly novemberi próbarepülés során tüzet okozó kapcsolótábla működtetéséért felelős szoftvert elkészítsék, és telepítsék. Japán második legnagyobb légitársasága, az All Nippon Airways szóvivője már kétkedve fogadja az újabb ígéreteket; azok helyett inkább garanciát remélne a Boeingtól a határidő betartására.

Mint ismeretes a szuperkönnyű, akár 300 utas szállítására képes repülőgép korunk egyik legmodernebb fejlesztésének számít, ami az Airbus A330 méltó konkurenciájaként jelenne meg. A 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően a légitársaságok olcsóbban üzemeltethető gépek használatával szerették volna visszahódítani a tragédia után elbátortalanodott utasokat. Ennek érdekében olyan konvencionális repülők fejlesztését kezdték meg, melynek hajtóművei kevesebbet fogyasztanak, így gazdaságosabb a működésük, ráadásul a káros hatóanyag-kibocsátás is csökken. Az új Boeing 787 ezeknek az elvárásoknak mindenben megfelelne.

Folyamatosan felborult ütemterv

A sikeres tesztek után 2007 nyarán lettek volna az első próbarepülések, amit először egy évvel későbbre, 2008 nyarára halasztottak, majd az év utolsó hónapjaira, így 15 hónapos csúszásban voltak az eredeti elképzelésekhez képest. A cég mindezt a tervezés és az összeszerelés nehézségeivel, valamint a beszállítókkal kialakult vitákkal magyarázta.

Egy újabb halasztás után a 2009-re beígért tesztrepülések azonban ismét akadályokba ütköztek. A tervezők elképzelései szerint a gép külső borítását egy forradalmian új, szénszálas műanyagból képzelték el – ez okozza a bonyodalmakat is, hiszen nem várt problémákkal szembesültek az összeszerelés során, mely a tesztrepülés ismételt késéséhez vezetett.  Ekkor már az eredeti tervekhez képest két éves csúszásban volt a Boeing gépek átadása.

A szupergép piacra kerülésének kiszámíthatatlansága ellenére még ekkor is a legkeresettebb repülőgépmodellnek tartották, hiszen összesen 1000 darab körüli mennyiségre érkezett már megrendelés. A vevők azonban többszöri határidő módosítások miatt egyre türelmetlenebbek voltak, többen kártérítés követelését fontolgatták, néhány vevő visszavonta a megrendelését is, hiszen a várt próbarepülés időpontja az év végére, vagy a 2010-es év elejére volt ütemezve ekkor már.

Kényszerleszállással ért véget a tesztrepülés

Tavaly novemberben – egy ismételt halasztást követően – lebonyolították a Dreamliner első próbarepülését, melyen újfent nem várt technikai problémák merültek fel. Az egyik energiaellátásért felelős kapcsolótáblán keletkezett rövidzárlat miatt tűz ütött ki a fedélzeten, így kényszerleszállást kellett végrehajtani, a műszaki gond miatt pedig felfüggesztették a próbarepüléseket. Emiatt a gyártó a piacra kerülés újabb három hónapos csúszását helyzete kilátásba, ami a gyártási költségeket is tovább emelte, ugyanis az eredeti megközelítőleg 15 milliárd dolláros projekt tavaly év végén már 11 milliárd plusz költséget realizált.

Az újabb halasztás csak fokozza a három éve tartó kálváriát, miközben az 56 megrendelő minél előbb szeretné útnak indítani a megrendelt, összesen 847 utasszállító repülőgépet.

Címkék: boeing repülőgép légiközlekedés boeing787

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://repuleshirek.blog.hu/api/trackback/id/tr852599085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása