Hirdetés

Hírek a repülés világából

A repüléssel kapcsolatos cikkek gyűjteménye 2010. november 21-től.

Friss topikok

Reklám

Hirdetés


Szinte már megszokottnak tekinthető, hogy évről évre minden télen rövidebb-hosszabb időre megbénul a légiközlekedés Európában és Amerikában a kedvezőtlen időjárás miatt.

Ez az időszak a mostani télen sem maradhatott el, így a légitársaságok, amelyeket tavaly az izlandi vulkánkitörések miatti forgalomleállás is érzékenyen érintett, újabb bevételkiesésekkel néztek szembe és a télnek még nincs vége. Egyes elemzői becslések szerint az amerikai légitársaságoknak 100-150 millió dolláros veszteséget okoztak a december végi leállások és néhány cégnél érzékelhető mértékű volt a profitra mért hatás.
A légitársaságok eredményeit több szempontból is negatívan érintik az olyan események, amelyek a légtér lezárását eredményezik. Egyrészt a járatok törlése következtében bevételkieséssel kell számolniuk a légitársaságoknak, másrészt pedig az idegen városokban rekedt utasok költségeinek megtérítése pluszköltségeket ró a légicégekre. A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint pedig az időjárási körülmények és természeti katasztrófák kapcsán bekövetkező járattörlések költségei teljes mértékben a légitársaságokat terhelik, kompenzációban nem részesülnek senkitől.
A légitársaságok lassan gyakorlatilag a szokásos üzletmenetük részeként tekinthetnek a téli forgalomleállásokra, az idei télen december utolsó heteire esett egy ilyen időszak. Abból a szempontból most szerencsés időszakban történtek a leállások, hogy januárban az üzleti utazások fellendülése miatt érzékenyebben érinthetnék a járattörlések a légitársaságok profitját. Hagyományosan ugyanis a prémium jegyeken érnek el magasabb profit margint a légitársaságok. Az üzleti utasok kevéssé rugalmasak, inkább törlik foglalásukat, minthogy újrafoglalják jegyüket. További kockázatot jelent, hogy a férőhely-kihasználtság rekordszinteken tartózkodik jelenleg, így a járattörlések miatt el nem szállított utasok elhelyezésével is problémák adódhatnak, különösen a karácsonyi időszakban, amikor gyakran szinte teljes kapacitáskihasználtsággal működnek.
Az AirlineForecast becslései szerint az amerikai légitársaságok profitját összesen 100-145 millió dollárral vethetik vissza a decemberi járattörlések. Ez a szám nem tűnik jelentősnek, hiszen a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) várakozásai szerint a 2010-es évet 5,1 milliárd dolláros nettó profittal zárhatják az amerikai légitársaságok iparági szinten, vagyis az éves profit 2-2,5%-át vihették el a hóviharok. Viszont ez azt jelenti, hogy az elmúlt évek hatalmas veszteségei után elért kis nyereségek egy részét is erodálta a kedvezőtlen időjárás.

Százmilliókat vett el a havazás a légitársaságoktól
A hatások légitársaságonként...
Egyes légitársaságok már közzétették, hogy mekkora veszteségekkel néznek szembe a negyedik negyedévben a kedvezőtlen időjárás miatt, de ahogy egyre haladunk előre a gyorsjelentési szezonban, várhatók még ilyen bejelentések. Ráadásul úgy tűnik, hogy decemberrel még nincs vége a járattörlések időszakának, az Egyesült Államok északkeleti régióját ugyanis újabb komoly hóvihar sújtotta a múlt hét folyamán, ami újabb járattörlésekhez vezetett.

A fő kérdés a részvénypiacok szempontjából, hogy ezen járattörlések mekkora profitkieséseket okoznak a vállalatoknak. Eddig a Lufthansa jelentette be, hogy negyedik negyedéves eredményeire hatással volt a kedvezőtlen időjárás, de pontos számokat nem közölt. Az Air France-KLM viszont már közzétette, hogy negyedik negyedéves bevételeit mintegy 70 millió euróval csökkentették a decemberi hóviharok, ami mindössze a negyedéves bevétel 1%-át teszi ki.

A British Airways esetén súlyosabb károkat okoztak a hóviharok, hiszen decemberben csaknem nyolc napon keresztül akadályozták a normális üzletmenetet. Ennek eredményeként pedig decemberben az utasforgalom utaskilométerben számolva több mint 8%-kal esett a brit légitársaságnál az előző év azonos időszakához viszonyítva, az utasok száma pedig 11%-kal csökkent. A társaság közzétette, hogy ez mintegy 50 millió fontos veszteséget okozott a negyedévben és januárban további negatív hatások várhatók. Ez jelentősnek mondható annak fényében, hogy az elemzők várakozásai szerint a folyó negyedévre 130 millió fontos nettó eredmény várható.
A Delta Air Lines is közzétette a várható hatásokat. A menedzsment szerint a negyedik negyedévben korábbi várakozásaihoz képest 45 millió dollárral marad el nettó profitja a kedvezőtlen decemberi időjárás következtében. Ennek nagy részét az elemzők már a gyorsjelentés előtt beárazták, ugyanis míg december elején még 230 millió dolláros nettó profitra számítottak a piacok, addig a legutóbbi várakozás 30 millió dollárral alacsonyabb, 197 millió dolláros nettó nyereség volt. A cég végül ezt sem tudta teljesíteni, az egyszeri tételek hatásait kiszűrve ugyanis 158 millió dolláros nettó eredménye lett végül a társaságnak a negyedik negyedévben. Ez azt jelenti, hogy a profit 22%-át vitték el a hóviharok a negyedik negyedévben, ha pedig az egyszeri tételekkel is számolunk, akkor a nyereség 70%-a tűnt el.
A United Continental profitját 10 millió dollárral csökkentették a decemberi leállások a cég közlése szerint, ez a negyedik negyedévre várt profit közel 13%-át teszi ki. A társaság profitvárakozásain is nyomot hagyott a kedvezőtlen időjárás, a United esetén december eleje óta közel a felére csökkent az elemzők által átlagosan várt profit.

Címkék: légiközlekedés

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://repuleshirek.blog.hu/api/trackback/id/tr602609078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása