Hirdetés

Hírek a repülés világából

A repüléssel kapcsolatos cikkek gyűjteménye 2010. november 21-től.

Friss topikok

Reklám

Hirdetés

A WTO újfent szabálytalannak minősített több állami és szövetségi támogatást, amelyet a Boeing repülőgépgyár kapott az utóbbi években, s felszólította az érintetteket, hogy hagyjanak fel ezzel a gyakorlattal.

A döntés ezúttal odáig ment, hogy az indokolásában – egyes értelmezések szerint – az amerikai repülőgépgyár külső támogatások nélkül nem lett volna képes a 787 Dreamliner modell bemutatására. A döntés értelmezése persze jól mutatja a repülőgépgyártók közötti ádáz csatát: nem véletlen, hogy pont az a modell van a kommentekben egyedüliként nevesítve, amely technológiai szempontból az amerikaiak portfóliójában a legnagyobb durranás, amely radikálisan csökkenti az üzemeltetési költségeket, s amely évtizedekre biztosíthatja a gyártó pozícióit a piacon. Emlékezetes: annak idején, a nagy konkurens, az Airbus A380 kifejlesztése során a Boeing ugyanerre hivatkozva támadta az európai repülőgépgyártó konzorciu mot, amely a kétszintes és csakugyan forradalmi típus fejlesztésében megrogyott ugyan, ám eladásai azóta lekörözik a Boeing számait – amely már az említett Dreamliner modelltől várja az áttörést.

Emlékezetes: több mint húsz éve a Boeing is csaknem belebukott a 747-es modell fejlesztésébe, amely azóta a hoszszú távú légi közlekedés kulcstípusa, ám a repülők a világ vezető légitársaságainál kiöregedőben vannak, s a piac növekedése pont azokban a gépekben keresendő, amilyenekre lecserélik a flottákból kivonandó Boeing–747-eseket. Ezek közé tartozik az Airbus A380 és a 2015-re elkészülő, de már kompozitanyagokból álló Airbus A350, valamint a Jumbo új változata, a 747-800, illetőleg a már tesztrepüléseket végző, szintén kompozit 787–Dreamliner, amelynek bevezetésére a Japán ANA légitársaság vállalkozott.A WTO tegnapi döntésében egy ötmilliárdnyi, a Boeinghoz az adófizetők pénzéből alászálló dollárról jelenti ki, hogy szabálytalan, előre jelezve, hogy kétmilliárd, a jövőben felveendő támogatás is ebbe a kategó riá ba sorolandó. Ez pedig a kommentárok szerint súlyosan torzította a versenyt a repülőgépgyártók piacán, amelynek főszereplője a Boeing mellett az Airbus, kisebb versenyző pedig a kanadai Bombardier és a brazil Embraer. A WTO álláspontja szerint az USA védelmi kiadásaiból annak ellenére is szabálytalan a Boeing támogatása, hogy annak van katonai részlege, s a NASA kutatási alapjaiból sem szabályos a Boeing kutatás-fejlesztési programjainak támogatása, ahogy Washington állam és Everett (a Boeing székhelye) városának támogatásai sem jogszerűek, mert végső soron e források is az adófizetőktől származnak. Összességében 45 milliárd dollárról van szó.

Címkék: boeing repülőgép légiközlekedés repülőgyártás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://repuleshirek.blog.hu/api/trackback/id/tr572632229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása